Egy Európai Bizottság által közreadott jelentés szerint az internet-előfizetők 24 százalékának netes médiafogyasztását, sávszélesség-kihasználását korlátozzák a szolgáltatók.
A válaszok alapján a legtöbb probléma a videók megtekintésével (41 százalék), a zenelejátszással (23 százalék) és a közösségi médiaoldalak betöltésével (23 százalék) akadt, de az online kapcsolatot igénylő játékokhoz való hozzáféréssel is a felhasználók közel ötöde volt elégedetlen. Az interneten keresztül indított telefonhívásokra a fogyasztók 9 százaléka panaszkodott. A tendenciát Magyarországon is észlelni: a szolgáltatók gyakran azért korlátozzák ügyfeleik nethozzáférését, hogy azok ne tudják igénybe venni az olcsóbb vagy ingyenes alternatív szolgáltatásokat – adta hírül a telenet.hu távközlési összehasonlító portál.
A 28 ezer európai internet-előfizető körében végzett kutatásból az is kiderül, hogy a felhasználók mintegy 60 százaléka nincs tisztában vele, milyen sebességű internettel rendelkezik. Viszont azok közül, akik ismerik internetcsomagjukat, minden negyedik felhasználó számolt be a szolgáltató által ígértnél szerényebb szolgáltatásról. Az Európai Bizottság nemtetszését fejezte ki a felmérés eredményével kapcsolatban.
Itthon a torrent és a VoIP feketelistás
„Magyarországon a szolgáltatók hivatalosan csak akkor korlátozhatják az internetszolgáltatást, ha az előfizető egyébként is jogosulatlanul veszi igénybe, vagy éppen késik a díjfizetéssel. Ugyanúgy sávszélesség-korlátozás a szankció azokra, akik meghaladják az igénybevételi korlátot vagy tevékenységükkel negatívan befolyásolják a hálózat működését” – magyarázza a telenet.hu távközlési szakértője. Ennek ellenére itthon is sok fogyasztó tapasztalta már, hogy szolgáltatója kevesebb szolgáltatást nyújt neki, mint amiért havonta fizet. Ez azok esetében jelentkezik a leggyakrabban, akik különféle P2P (peer-to-peer) fájlcserélő rendszereket használnak.
Emellett azonban a magyarországi szolgáltatók esetében többször is előfordul, hogy ellehetetlenítik azon szolgáltatások használatát az előfizetőknek, amelyek által csökkenteni tudnák költségeiket. Ilyen alternatív szolgáltatás például az ingyenes üzenetküldési lehetőséget biztosító WhatsApp vagy a Facebook Messenger, illetve az internetes telefonhívások lebonyolítására sokak által használt Viber és Skype. Ezekre a programokra gyakran akkor sem jut sávszélesség, ha egyébként bőven rendelkezésre állna, sőt, a szolgáltatók a felhasználási feltételekbe is belefoglalják, hogy előfizetőik mennyi ideig használhatnak egy-egy ilyen alkalmazást. Legalábbis több ilyen csomag is megfigyelhető a Telenornál, a Vodefone-nál és a Magyar Telekomnál egyaránt.
A VoIP (Voice over IP – internet alapú hívásindítás) korlátozása vagy tiltása több európai országban is előfordul, azonban az, hogy az összes szolgáltató egyöntetűen alkalmazzon ehhez hasonló intézkedéseket, már nem mondható általánosnak. A portál szerint ez újabb apró jele annak, hogy a magyar piac három nagy szereplője nincs rákényszerítve a versenyre, és egymással egyetértésben olyan intézkedéseket is megtehetnek, amelyek hátrányosak lehetnek előfizetőik számára.
2014. március 12.
Ahol még láthattad a cikket:
Olvastad már? Még fel sem futott a 4G, máris itt az 5G . . . tovább Ne panaszkodjunk, mert igenis gyors a magyar internet . . . tovább Stabilan az utolsók között - nem éled a magyar mobilnet . . . tovább Az egyedül netező, kíváncsibb gyerekek veszélyeztetettebbek . . . tovább Az uniós polgárok ötöde nem használt még internetet . . . tovább
|