Fordíthat a trendeken a Facebook-bojkott

facebook

Ha földcsuszamlásszerű változásokat nem is hoz, az elmúlt évek trendjeit kissé módosíthatja a Facebook-csoport ellen indított hirdetői bojkott. A közösségi média, illetve úgy általában a célzott elérést kínáló amerikai technológiai óriások (elsősorban a Google és a Facebook) az elmúlt években nagyon látványosan lefölözték az internetes hirdetési piacot, folyamatos térnyerésüknek azonban a mostani fejlemények rövid távon megálljt parancsolhatnak.

Régi kritika

A Facebookot azért kezdték bojkottálni a platformon elhelyezett reklámokra dollármilliárdokat elköltő globális márkák, mert megítélésük szerint a cég nem tesz eleget a gyűlöletbeszéd ellen. A történet egyáltalán nem előzmény nélküli, a Facebookot és a Google-t elég régóta kritizálják amiatt, hogy nem szűrik megfelelően a felületeiken megjelenő tartalmakat, így rengeteg téves, vagy akár direkt hazug, káros, romboló információ tűnik fel a közösségi médiában.

Még a hirdetői reakciók sem teljesen váratlanok, hiszen néhány éve a Google által birtokolt YouTube-on függesztette fel időlegesen a reklámköltését több cég is. Ezúttal a rendőri brutalitás következtében elhunyt George Floyd esete, illetve az arra adott közösségimédia-reakciók irányították a figyelmet az oldalak talán legnagyobb hiányosságára.

Nem bírod, hogy mindig lassú? Ideje szélessávra váltani!

Otthoni internet ajánlatok a Telenet.hu-n

Unilever, Ford, Adidas

A Stop Hate for Profit kampányt, amelyhez sorra csatlakoznak a cégek, még június közepén indította hat civil szervezet, amint ez a nevéből kiderül, azért, mert úgy ítélték meg, hogy Facebook a nyereségért cserébe átsiklik a gyűlöletkeltés felett. A kezdeményezés mögé viszonylag hamar elkezdtek beállni különböző vállalatok, eleinte azonban csak kisebbek. Az érintett felületek és a média ingerküszöbét akkor érte el a dolog, amikor az amerikai távközlési óriás Verizon, majd néhány órával később a havonta 2-3 millió dollárt Facebook hirdetésekre költő Unilever is bejelentette: nem reklámoz tovább a közösségi oldalon.

Ezt követően sorra jött a többi vállalat is: július első hétvégéjére már több százasra hízott a lista, amelyen olyan cégek szerepeltek, mint a Puma, a Ford, az Adidas, a világ legnagyobb gyógyszergyártójának számító Pfizer, vagy éppen az alkoholóriás Diageo. A Coca-Cola pedig ugyan ehhez a kampányhoz nem csatlakozott, de június végén ők is úgy döntöttek, hogy egy ideig befagyasztják reklámjaikat az összes közösségi platformon.

Letarolták a piacot

Azon túl, hogy az érintett vállalatok emiatt rengeteg bevételtől esnek el, maga a bojkott rövid távon átrendezheti a teljes piacot. Méghozzá épp ellentétes irányba, mint amit az elmúlt években megszokhattunk. Az előző évtizedben ugyanis az volt a jellemző, hogy a hirdetéseknek ugyan egyre nagyobb része kerül az internetre, ebből a pénzből egyre kevésbé voltak képesek a kisebb helyi szereplők, például a hírportálok, magazinok, vagy egyéb gyűjtőoldalak profitálni. A pénz jelentős része ugyanis azokhoz a globális nagyvállalatokhoz áramlott, amelyek nagyon jól célzott elérést tudtak kínálni a hirdetőknek.

Ez a folyamat elég jól lekövethető a magyar piacon is. Az IAB Hungary és a Magyar Reklámszövetség adatai szerint a hazai digitális reklámköltés 2009 és 2019 között ugyan közel négyszeresére nőtt, a bővülés jelentős része azonban nem az itthoni szereplőknél csapódott le. Az olyan globális cégek részesedése, mint a Facebook és a Google ugyanebben a tíz évben 21-ről 57 százalékra emelkedett, azaz ma már a magyarországi hirdetők is főleg ezeken a platformokon reklámoznak.

A mostani bojkott valamelyest visszafordíthatja ezt a folyamatot, bár tartós változáshoz valószínűleg nem vezet. Elég sokatmondó Mark Zuckerberg Facebook-alapító magabiztossága, aki július elején egy interjúban arról beszélt, hogy nem kívánnak változtatni a posztok kezelésének és szűrésének gyakorlatán, és arra számít, hogy a hirdetők enélkül is visszatérnek majd.

2020.07.22.

Olvastad már?

Karanténban jobban fogy a videojáték is. . . tovább
Hogyan ismerhetjük fel az álhíreket? . . . tovább
Felértékelte a járvány a szélessávot, azonban nagyok a lefedettségi különbségek. . . tovább
A streamingpiacot sem hagyta érintetlenül a járvány. . . tovább
Adatbiztonság és home office: hogyan védjük a céges adatokat otthonról?. . . tovább




Szolgáltató Kereső: Hasonlítson össze, válasszon és rendeljen több mint 40 távközlési szolgáltató ajánlataiból!

Szolgáltató Kereső

Hasonlítson össze, válasszon és rendeljen több mint 40 távközlési szolgáltató ajánlataiból!

  1. Kérjük, adja meg az előfizetés típusát!
  2. Milyen szolgáltatás érdekli?Kérjük, első lépésben az előfizetés típusát adja meg.
  3. A pontos találatok érdekében adja meg irányítószámát és címét!Kérjük, második lépésben a szolgáltatás típusát adja meg.
Házszám

Adja meg a házszámot pl. 5, 10-12!

Házszám extra

Amennyiben a házszámhoz tartozik
kiegészítő (pl. 10/A), itt adja meg (pl. A)!

Házszám

Adja meg a házszámot pl. 5, 10-12!

Házszám extra

Amennyiben a házszámhoz tartozik
kiegészítő (pl. 10/A), itt adja meg (pl. A)!

Kérjen visszahívást!