Még mindig nincsenek teljes biztonságban az adataink

tv vs internet

Egy évvel az Európai Unió új, általános adatvédelmi rendeletének, a GDPR-nak a bevezetése után az érintett cégek még mindig kevesebb, mint fele véli úgy, hogy megfelel az előírásoknak, minden ötödik vállalat pedig úgy látja, hogy ez nem is lehetséges – többek között ez derül ki az EY és az International Association of Privacy Professionals több mint ötszáz biztonságtechnikai szakértő bevonásával készített nemzetközi kutatásából.

A GDPR bevezetését ugyan komoly előkészítési folyamat előzte meg, az új elvek adaptálása ennek ellenére tulajdonképpen mindenki számára nagyon nagy kihívást jelentett. A rendelet célja az volt, hogy a cégek és egyéb szervezetek helyes adatkezelési gyakorlatot vezessenek be, és az uniós állampolgárok adatai így biztonságban legyenek. Az érintettek szerint azonban a jogalkotók helyenként túllőttek a célon, és olyan elvárásokat fogalmaztak meg, amit nem tud mindenki megugrani.

Ehhez persze kellett az is, hogy a vállalkozások jelentős része komoly késéssel, a bevezetést követően, vagy csak röviddel az előtt reagáljon az új rendelet érkezésére. Mindenesetre a már idézett kutatás szerint mostanra a cégek többsége felismerte a GDPR jelentőségét és komplexitását. A megkérdezett társaságok közel nyolcvan százaléka nyilatkozott úgy, hogy képezte alkalmazottjait és több mint felük növelte az adatvédelmi költségvetését, vett fel új embereket erre a területre, és költött a technológia fejlesztésére is.

Ennek ellenére a cégeknek mindössze 44 százaléka vélekedett úgy, hogy mostanra teljesen megfelel az elvárásoknak, közel felük mondta azt, hogy nagyjából elégedett az elért eredményekkel, 7 százalékuk viszont egyáltalán nem tudja teljesíteni az előírásokat.

Mindez azért probléma, mert aki nem tartja be a szabályokat, nagyon komoly bírságra számíthat: a büntetés elérheti a 20 millió eurót, vagy az érintett vállalat éves bevételeinek 4 százalékát, ha utóbbi a több. A hatóságok pedig egy cseppet sem elnézők: szűk egy évvel az adatvédelmi rendelet életbelépése után már el is kezdték osztogatni a kifejezetten súlyos bírságokat.

A British Airways brit légitársaságot például több mint 180 millió fontra, azaz jelenlegi árfolyamon 66 milliárd forintra büntették egy kibertámadás miatt, aminek eredményeként félmillió utas adatai kerülhettek illetéktelenek kezébe. A hekkerek a vállalat honlapját feltörték, és az azt felkereső felhasználókat egy másik, hamis honlapra irányították át, így szerezték meg adataikat.

Néhány nappal később a világ egyik legnagyobb szállodaláncának, a Marriotnak is hatalmas bírság kiszabását javasolta az illetékes hatóság – náluk szintén egy hekkertámadás során több mint 300 millió vendég adatait lophatták el.

Magyarországon hasonló gigabírságra egyelőre nem volt példa, de a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság itthon is több mint ezer ügyben vizsgálódik.

2019. július 30.

Olvastad már?

Százmillióval kevesebb számítógép fogy, mint nyolc éve . . tovább
Az autóban még mindig a rádió az úr . . . tovább
Sokkal bátrabban használjuk a mobilnukat külföldön. . . tovább
A tévé az internetnél is fontosabb, de nem mindenkinek. . . tovább
Egyre kevésbé hisznek a hirdetők a Facebookban, de így is használják . . tovább




Szolgáltató Kereső: Hasonlítson össze, válasszon és rendeljen több mint 40 távközlési szolgáltató ajánlataiból!

Szolgáltató Kereső

Hasonlítson össze, válasszon és rendeljen több mint 40 távközlési szolgáltató ajánlataiból!

  1. Kérjük, adja meg az előfizetés típusát!
  2. Milyen szolgáltatás érdekli?Kérjük, első lépésben az előfizetés típusát adja meg.
  3. A pontos találatok érdekében adja meg irányítószámát és címét!Kérjük, második lépésben a szolgáltatás típusát adja meg.
Házszám

Adja meg a házszámot pl. 5, 10-12!

Házszám extra

Amennyiben a házszámhoz tartozik
kiegészítő (pl. 10/A), itt adja meg (pl. A)!

Házszám

Adja meg a házszámot pl. 5, 10-12!

Házszám extra

Amennyiben a házszámhoz tartozik
kiegészítő (pl. 10/A), itt adja meg (pl. A)!

Kérjen visszahívást!