Úgy tűnik, hogy hosszú szenvedés után csak sikerül megtalálnia a médiának azt az üzleti modellt, amely az online világban is fenntartható, vagy legalábbis növekvő bevételekhez vezet. Ez ráadásul ugyanaz, amiből hosszú évtizedeken keresztül éltek a kiadók: az olvasóktól a tartalomért gyűjtött pénz. Bár a nagy tradícióval rendelkező újságok elég régóta próbálkoznak azzal, hogy pénzt szedjenek az online elérhető tartalmakért is, ezeket a törekvéseket sokáig nem koronázta siker. Az úgynevezett paywall, vagy magyarul fizetési fal, amely csak bizonyos összeg kifizetése után tett elérhetővé egy-egy cikket az olvasók számára, nagyon sokáig még a gazdagabb országokban sem működött. Mindez azért volt hatalmas probléma a kiadók számára, mert mindeközben az online tartalmak egyszerűen felfalták a bevételeiket. A napilapokat egyre kevesebben vették, hiszen ahhoz az információhoz, amit ezekben az újságokban olvashattak, jórészt már előző nap hozzájutottak az interneten keresztül. Ez nem csak a lapeladási-, de a reklámbevételeket is visszavetette, mivel a hirdetők annál többet hajlandók fizetni, minél több embert érnek el az adott újságon keresztül. A kiadócégek sokáig próbálkoztak azzal, hogy online hirdetésekkel pótolják a kieső bevételeket, de ez a kezdetektől nem bizonyult elegendőnek. Azt követően pedig, hogy a Google és a Facebook az online reklámpiacon is előretört, egyértelművé vált: csak ebből nem lehet eltartani az újságokat. Sokáig nem is lehetett tudni, hogy mi menti meg az iparágat, szakértők azonban úgy látják, hogy a 2018-as év meghozta az áttörést. Bár sok lapnál már évek óta működik paywall, tavaly az ebből származó bevételek már elérték azt a szintet, ami ágazati szakemberek szerint is elegendő lehet egy fenntartható üzleti modell megalapozásához. Az első fecske a New York Times volt, amely év elején arról számolt be, hogy az online tartalmakért fizető olvasóktól 1 milliárd dollárt is meghaladó összeget gyűjtött össze, ráadásul további dinamikus növekedést jósoltak a következő időszakra. A kiadó ekkor már hét éve használt fizetési falat, korábban azonban nem tudta meggyőzni a szakértőket arról, hogy működhet ez a modell – az egymilliárdos lélektani határ átlépése viszont sokakat átbillentett. Különösen, hogy nem sokkal később a többi kiadó is hasonló sikerekről számolt be: a Financial Times egymillió előfizetőt jelentett, a Times-nál pedig az online előfizetők száma először lépte át a hagyományos lap előfizetőiét. Itthon egyelőre nincs sok példa a paywallra, de a kiadók részéről láthatóan lenne igény, hogy kieső bevételeiket így pótolják. Éppen ezért valószínűsíthető, hogy – akárcsak a nálunk fejlettebb országokban – idővel Magyarországon is fizetőség válik az online tartalmak egy része. Az előrejelzések szerint egyébként a digitális média bevételei dinamikusan nőhetnek a jövőben: a Statista egy a napokban közzétett rövid elemzése például azt jósolja, hogy a következő négy évben minden fontosabb piacon gyarapodni fog az ágazat. Bár ők elsősorban a videós tartalmakra és az applikációkra koncentráltak, ezeknél minden piacon kétszámjegyű bővülést vetítettek előre. 2019. november 12. Olvastad már? A hétvégi nagytakarítást még nem a fotelből intézzük . . továbbMilliárdok használhatnak mobilnetet, de nem teszik . . . tovább Még mindig nincsenek teljes biztonságban az adataink. . . tovább Egyre nagyobb és egyre jobb tévéket veszünk, de nem használjuk ki őket. . . tovább Egyre kevésbé hisznek a hirdetők a Facebookban, de így is használják . . tovább Tweet |
Nyugaton már részben a fizetős online cikkekből él a média
Szolgáltató Kereső: Hasonlítson össze, válasszon és rendeljen több mint 40 távközlési szolgáltató ajánlataiból!
Szolgáltató Kereső
Hasonlítson össze, válasszon és rendeljen több mint 40 távközlési szolgáltató ajánlataiból!