Megállás nélkül karikázó kurzor, akadozó videók és a felugró kis dinoszaurusz - ezek mindannyiunk számára ismerős jelenségek, melyek annak az egyetemes jelei, hogy nincs internet laptopunkon vagy asztali számítógépünkön. Mindegy, hogy épp dolgozunk, játszunk vagy streamelünk, ha megszakad a kapcsolat a hálózattal, az nemcsak bosszúságot okoz, hanem tevékenységünket is akadályozza. Cikkünkben mutatunk néhány lehetőséget, amelyekkel magunk is helyreállíthatjuk a kapcsolatot. A router és a modem ellenőrzése Amennyiben nincs internetkapcsolat az eszközünkön, és megbizonyosodtunk arról, hogy nem az internetszolgáltatónknál lépett fel hiba, első körben nézzünk utána annak, hogy nem fizikai problémával van-e dolgunk. Első lépésként minden esetben indítsuk újra a modemet és a routert. Azokon a hálózati eszközökön, amelyek rendelkeznek tápkapcsolóval, nincs más dolgunk, mint le-, majd újra felkapcsolni azt, ezután pedig tesztelni az internetkapcsolatot. Ha a modemen vagy routeren nincsen tápkapcsoló, akkor egyszerűen húzzuk ki a konnektorból, majd dugjuk vissza. Ha mindkét eszköz újraindult és betöltött (ez több percet is igénybe vehet), csatlakozzunk vissza a Wi-Fi-hálózatra, hiszen könnyen előfordulhat, hogy ennyitől már megoldódik a probléma. Ne feledjük, hogy bizonyos szolgáltatók olyan modemet adnak, amelyben beépített Wi-Fi router is van, ilyenkor csak egy készüléket kell újraindítani. Amennyiben minden kábel megfelelően csatlakozik, a készülékeket újraindítottuk, azonban ennek ellenére sincs internet, megeshet, hogy magával a modemmel vagy a routerrel van a gond. Míg előbbi az internetszolgáltatóval köti össze a gépünket, addig utóbbi a kapcsolatot osztja meg eszközeink között. Ekkor tovább vizsgálódhatunk úgy, hogy megpróbálunk belépni a router/modem saját admin felületére. Ehhez a készülék IP-címét - amit általában az eszköz alján találunk - kell begépelnünk egy internetböngészőbe (az IP-cím mellett találjuk az alapértelmezett felhasználói nevet és jelszót is, amennyiben nem változtattuk meg ezeket). Ha nem sikerül elvégezni a belépést, a routerrel lehet a probléma. Ha a router és a helyi hálózat elérhető, de az internet nem, akkor szolgáltatói vagy modemhibára gyanakodhatunk, végső esetben pedig az eszközünkön lesz a probléma forrása. Hálózati hibaelhárító futtatása Hálózati fennakadás esetén célszerű lefuttatni a beépített hibaelhárítót, ami diagnosztizálja és javítja a felmerülő problémákat, valamint alapbeállításokra állítja a hálózatot. Ennek futtatása asztali gépen vagy laptopon egyszerű: Windowsban lépjünk be a beállításokba, majd a „Hálózat és internet” menüpontban megtaláljuk a hálózati hibaelhárítót. A folyamat elvégzéséhez kövessük a gép utasításait, majd a futtatás befejezése után indítsuk újra a gépet, csatlakozzunk a Wi-Fi-hálózathoz, és ellenőrizzük, hogy megfelelően működik-e az internet. Ugyanezt MacOS rendszerben is elvégezhetjük: tartsuk lenyomva az Alt billentyűt, és közben kattintsunk a Wi-Fi ikonra a Vezérlőközpontban, majd válasszuk a „Vezeték nélküli diagnosztika megnyitása” lehetőséget, és futtassuk az ellenőrzést. Hálózati vagy Wi-Fi adapter illesztőprogramjának frissítése Amennyiben eddig egyik fenti megoldás sem orvosolta a problémát, és nincs internetkapcsolat a gépünkön, azt a hálózati eszközök illesztőprogramjának hibás működése is okozhatja. Bár kevés alkalommal jelenti ez a megoldást, ilyenkor eredményre vezethet, ha az eszközkezelőben eltávolítjuk a készüléket, majd a Windows automatikusan újratelepíti azt saját beépített illesztőprogramjával. Ez többnyire alapbeállításokra állíthatja a hálózati konfigurációt a gépünkön, ami megoldhatja a problémát. Be van-e állítva fizikai cím (MAC address) szűrése a hálózaton? Ha nincs internet asztali számítógépünkön vagy mobileszközünkön, az is előfordulhat, hogy fizikai cím szűrés van beállítva a hálózaton. Minden hálózatra csatlakozó eszköz rendelkezik egy azonosítóval, amit MAC-, azaz Media Access Control címnek nevezünk, ez alapján pedig az egyes készülékek kitilthatók a hálózatról. Ha egy olyan eszközt akarunk a hálózatra csatlakoztatni, aminek a MAC-címe nincs engedélyezve a szűrővel ellátott hálózaton, akkor nem fog sikerülni, így nem lesz rajta internet sem. A MAC-szűrőt általában szintén a router beállításaiban találjuk, itt tudjuk engedélyezni a készülék MAC-címét. De honnan tudjuk, hogy mi az eszköz MAC-címe? Asztali számítógépen vagy laptopon a Windowsban keressük a „Hálózat állapota” opciót, ahol a tulajdonságokra kattintva megtaláljuk az eszköz MAC-címét, vagy a parancssorba írjuk be az „ipconfig /all” kifejezést. Bár a MAC-szűrő teljesen ki is kapcsolható, jó, ha tudjuk, hogy ez egy plusz biztonságot ad a hálózatunknak, mivel lehetetlenné teszi, hogy ismeretlenek csatlakozzanak hozzá. Azonban mindig tartsuk észben, hogy ilyen szűrőt használunk, így nem érhet bennünket meglepetés, ha új készüléket vásárolunk vagy egy vendégünknek szeretnénk internethozzáférést biztosítani.
|
Mi a teendő, ha nincs internet asztali számítógépünkön?
Szolgáltató Kereső: Hasonlítson össze, válasszon és rendeljen több mint 40 távközlési szolgáltató ajánlataiból!
Szolgáltató Kereső
Hasonlítson össze, válasszon és rendeljen több mint 40 távközlési szolgáltató ajánlataiból!