Ha hűségidőt vállalunk egy díjcsomagra vagy készülékre, számos kedvezményben részesülhetünk, a szerződésünket azonban csak bizonyos feltételekkel szüntethetjük meg, amely ráadásul különböző többletköltségekkel járhat. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan zajlik a hűségidő felmondása különböző helyzetekben, és milyen lehetőségeink vannak, ha már letelt ez az időszak. Mi a hűségidő? Ha valamilyen távközlési szolgáltatásra szerződünk, vagy készüléket vásárolunk előfizetéssel, jellemzően egyúttal egy határozott idejű – általában 1, esetleg 2 éves – hűségidőbe is beleegyezünk. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a hűségidő időtartama alatt elkötelezzük magunkat egy bizonyos díjcsomag vagy költési szint mellett. Amíg ez az időszak tart, csak abban az esetben válthatunk díjcsomagot, ha az új csomag havidíja nem esik a szerződésben vállalt költési szint alá: egy egyszerű példával élve, egy havi 5000 forintba kerülő TV + internet csomagot csak akkor válthatunk másikra, ha annak a havidíja szintén eléri az 5000 forintot. Természetesen ahány szerződés, annyiféle megállapodás, így fontos, hogy még a papírok aláírása előtt megismerjük a részleteket. Hogyan zajlik a hűségidő felmondása? Ha ragaszkodunk a hűségnyilatkozat felbontásához, bármelyik szolgáltatónál lehetőségünk van erre, azonban ez többnyire kötbér megfizetésével jár. A vállalt hűségidővel számos kedvezményhez juthatunk – például alacsonyabb lehet a havidíj vagy a készülék ára –, így mindig ellenőrizzük a szerződésünkben a kötbér mértékét, hiszen ez függ a kapott kedvezményektől és a vállalt hűségidőtől is. Amennyiben készüléket is vásároltunk, a telefonra és magára a díjcsomagra is vonatkozhat hűségidő, ráadásul, ha készülékár kedvezményben is részesültünk, a kötbér összege még ezzel is emelkedhet. Ha úgy döntünk, hogy mindezek ellenére szeretnénk felmondani a szerződést, csak annyi a dolgunk, hogy jelezzük a szándékunkat a szolgáltató felé, amely ezt követően kiszámlázza a kötbér összegét, valamint részszámlát küld a felmondás napjáig fennálló díjtartozásunkról. A szerződésünk általában a felmondás dátumával megszűnik, azonban a szolgáltatók ettől eltérhetnek, így ezzel kapcsolatban mindig érdeklődjünk, vagy ellenőrizzük a szerződésben. Ezt követően már csak annyi a dolgunk, hogy befizetjük a felmondással keletkezett számlákat, és visszaküldjük vagy visszaadjuk a szolgáltatóhoz tartozó eszközöket (modem, adapter stb.). Milyen esetekben szűnhet még meg a szerződés? Természetesen vannak olyan helyzetek, amikor akaratlanul is megszűnik a szerződésünk: ilyen például, ha nem fizetjük a számláinkat. Szolgáltatónként változhat, hogy milyen türelmi idővel rendezhetjük a tartozásunkat, azonban, ha ezt nem tesszük meg az előírt határidőig, a szerződésünk megszűnik. Jó tudni, hogy ha ez a hűségidő alatt történik, ugyanúgy vonatkozik ránk a kötbér-fizetési kötelezettség, mintha a szerződést szándékosan mondtuk volna fel. Szintén szükség lehet a kötbér megfizetésére, ha a szerződésünket az előírt időszaknál tovább szüneteltetjük – például költözés vagy hosszabb utazás miatt. Ennek részleteit szintén a szerződésben tudjuk ellenőrizni. Mik a lehetőségeink költözés esetén? Előfordulhat, hogy a szerződés felmondására költözés miatt kerül sor: erre az esetre speciális szabályok vonatkoznak. A meglévő szerződésünket jellemzően átvihetjük az új lakcímünkre is, ebben az esetben – ha nem azonnal költözünk – a hűségidő annyi idővel nő, amennyi ideig a szerződést szüneteltetjük. Előfordulhat, hogy az új lakhelyünkön nem elérhető az adott szolgáltató – ilyenkor több lehetőség közül is választhatunk. Kézenfekvő, ha a szerződés átkerül az ingatlan új tulajdonosára, ha azonban ő nem tart igényt a szolgáltatásra, általában lehetőségünk van átírni a szerződést, valamint az ezzel járó kedvezményeket egy tetszőlegesen kiválasztott személyre (például rokonra vagy ismerősre). Ha ez a megoldás sem jöhet szóba, nem marad más, mint a szerződés felmondása: a vonatkozó törvény értelmében, ha a szolgáltató rajta kívül álló okból nem tudja teljesíteni a szolgáltatás áthelyezését, az előfizető jogkövetkezmények, így kötbér megfizetése nélkül felmondhatja a szerződést. Teendők a hűségidő lejárta után Ha lejárt a hűségidőnk, szabadon válogathatunk a díjcsomagok között, sőt, akár még szolgáltatót is válthatunk. Ha maradnánk ugyanannál a szolgáltatónál, jellemzően már a hűségidő lejárta előtt 3 hónappal lehetőségünk van újabb kedvezményes készüléket vásárolni. A hűségidő végét érdemes észben tartani, hiszen ha már nem köt minket a szerződés, online is több lehetőségünk van: a Telenet.hu-n például számos díjcsomag és készülékajánlat közül választhatunk, így akár egy gyorsabb internetet, vagy egy átfogóbb TV csomagot is kiválaszthatunk magunknak. 2022. január 12. Tweet |
Hűségidő felmondása: ezekkel kell számolnunk
Szolgáltató Kereső: Hasonlítson össze, válasszon és rendeljen több mint 40 távközlési szolgáltató ajánlataiból!
Szolgáltató Kereső
Hasonlítson össze, válasszon és rendeljen több mint 40 távközlési szolgáltató ajánlataiból!