IP vagy VoIP (Voice over Internet Protocol) telefonszolgáltatásnak az internet kapcsolaton keresztül nyújtott telefon szolgáltatásokat nevezik, ezért a VoIP telefonszolgáltatások igénybevételéhez szükség van internet előfizetésre. A legtöbb szolgáltató csak a saját internetszolgáltatásán keresztül tudja ezt a telefonszolgáltatást nyújtani.
A VoIP szolgáltatásoknak két fő csoportja van:
- a telenet.hu portálon megjelenő VoIP telefon szolgáltatások hasonlítanak a hagyományos vezetékes telefonál szolgáltatásra. Kaphatunk normál telefonszámot, vagy éppen megtarthatjuk a korábbi számunkat. Internet előfizetésre mindenképpen szükség van. Ha nem a számítógépünkkel szeretnénk telefonálni, hanem hagyományos telefon készülékkel, akkor szükséges egy ún. terminál adapter (ún. ATA). A terminál adapter megspórolható, ha egy speciális, ún. IP telefon készüléket veszünk. Az egyetlen, talán lényeges különbség a hagyományos vezetékes telefonszolgáltatáshoz képest, hogy áram kimaradás esetén nem működik.
- az IP telefonszolgáltatások másik csoportjában a szolgáltatás igénybevételéhez valamilyen számítógép és az azon futó megfelelő program szükséges, valamint egy szolgáltató rendszer, amilyen pl. a Skype, de ehhez hasonló számos más szolgáltató is létezik, többségük olcsóbb is mint a Skype, de ezek kívül esnek a telenet.hu látókörén. Ezek hálózaton belül ingyenes telefonálási lehetőséget biztosítanak, de feltöltött egyenleg mellett bármilyen szám hívható rajtuk keresztül. Normál telefon hálózatból viszont az elérhetőségünk nem biztosított.
Az üzleti VoIP szolgáltatások népszerűsége egyrészt annak köszönhető, hogy az internetszolgáltatók kedvező havi- és percdíjakat nyújtanak a cégeknek, másrészt különböző IP alközponti vagy virtuális alközponti szolgáltatásokat is biztosítanak számukra.
Az utóbbival nemcsak a havi költség, de az alközpontba való beruházási és karbantartási igény is jelentősen csökken.